KOLUMNE
Godine krivice
Poštedjevši Radovana Karadžića doživotne robije, Haški tribunal je još jednom potvrdio ono što se oduvijek znalo – da je pravda tek jedan od najrelativnijih pojmova ovozemaljskog svijeta.
Presudu je pročitao predsjednik sudijskog vijeća, Južnokorejanac
O-Gom Kwon. Čitao je "ravno”, bez ijedne grimase na licu, koja bi
odavala bilo kakve emocije, kao da je riječ o nekom knjigovodstvenom
izvještaju a ne o užasnim zločinima. Slično je bilo i sa ranijim
presudama i uvijek sam se pitao: Kakva krv teče u tim ljudima, čija je
životna misija da vrše pravdu? Nije valjda da pravila Tribunala
zabranjuju sudijama svako ispoljavanje ličnih emocija, kako prezira
prema zlikovcu kakav je Karadžić, tako i empatije prema žrtvama? Ali,
ima u toj priči nešto što je mnogo važnije. Naime, sudija Kwon nije
smatrao potrebnim da se prilikom izricanja presude detaljnije bavi
skupštinskim zasjedanjem na Palama, 12. maja 1992. godine, na kojem je
usvojen nacistički program Karadžićevog štaba. Suština tog programa bila
je istrjebljenje Muslimana, u manjoj mjeri i Hrvata, i njihov nestanak
sa teritorija koje su Srbi smatrali svojima.
General Mladić je shvatio da je riječ o genocidu, to je i rekao na
zasjedanju, ali je bio spreman da zločinački zadatak izvrši do kraja.
Zašto sudija Kwon nije tom nacističkom projektu, koji je predstavljao
srž Karadžićeve ideologije, posvetio odgovarajuću pažnju? Da li zato što
bi onda i zločini u Prijedoru, Sanskom Mostu, Ključu, Zvorniku,
Bratuncu, Vlasenici i Foči bili tretirani kao dio ukupnog genocidnog
plana, čime bi i sama Republika Srpska stekla legitimitet "genocidne
tvorevine”. Teško je oteti se utisku da je politika i ovdje učinila
svoje. Izostala je, takođe, i podrobna analiza velikosrpskog
nacionalizma, kao i njegova izričita osuda, jer je on bio pokretač
velike ljudske tragedije. To je bilo tim potrebnije što desničarski
nacionalizam, kao i devedesetih godina, ponovo buja u cijelom regionu.
Pretresno vijeće nije imalo sluha za taj fenomen, koji se potpuno
izgubio u nabrajanju niza konkretnih zločina. No, uprkos tim propustima,
Tribunal je sačinio neporecivi dosje ratnog vođe bosanskih Srba,
dostojan lika i djela jednog od najvećih ratnih zločinaca u povijesti
Balkana.
Ali iako je, kako je pisao Marko Vešović, "smrt majstor iz Srbije”, iako
je savršeno jasno da su zločini nad Bošnjacima i Hrvatima, uključujući i
genocid u Srebrenici, bili plod zajedničkog zločinačkog poduhvata, sa
Miloševićem, Šešeljom i Arkanom kao glavnim akterima na jednoj strani i
Karadžićem, Mladićem, Krajišnikom i Biljanom Plavšić na drugoj, aktuelne
srbijanske vlasti negiraju da Srbija ima s tim ikakve veze. Prošlo je
dvadeset godina od završetka rata, a Srbi nisu spremni i pitanje je da
li će ikada biti spremni da se suoče sa vlastitom krivicom za rat i
masovne zločine. Dominantna većina ovog naroda s obje strane Drine
ostala je zarobljena u laži i prastare mitove, bez stida i kajanja, bez
zrna razuma i bez katarze. Povodom haške presude fatalnom lideru
bosanskih Srba, premijer Aleksandar Vučić, služeći se najobičnijom
floskulom, izjavljuje: "Osuđujemo sve zločine”, i tako krivicu Srba
dijeli na "ravne dijelove” s drugima. Istina je da su i drugi činili
teške zločine, ali ovdje namjerno ne povlačim nikakve "paralele” sa
srpskom ulogom u događajima na kraju prošlog stoljeća. Nije baš nekakva
čast, čak i kad si potpuno nevin, pripadati narodu koji je izrodio
tolike znane i neznane zločince, ali je još poraznije saznanje da ih taj
isti narod veliča i slavi kao nacionalne heroje.
U maju 1996. godine, kad je već bilo jasno da je vođa paljanskog
zvjerinjaka postao haški optuženik, Momčilo Krajišnik govori Carlu
Bildtu, prvom visokom predstavniku u BiH: "Karadžić će i poslije smrti
živjeti sto godina”.
A Krajišnik dobro poznaje Srbe. Karadžićeva "nulta godina”, od koje bi,
prema Krajišniku, trebao početi njegov "život poslije smrti”, još nije
počela, a ne zna se ni kad će početi, a Milorad Dodik je već podigao
spomen-obilježje "utemeljitelju” Republike Srpske, kad je prošle
sedmice, na zgradi zakatančenog studentskog doma na Palama, otkrio
spomen-ploču sa natpisom: "Studentski dom dr. Radovan Karadžić”. Logika
ovog Dodikovog čina nalaže da bi četnički sin sa Durmitora, sarajevski
neuropsihijatar i trećerazredni pjesnik i, na kraju puta, ratni zločinac
osuđen pred Međunarodnim sudom u Haagu, trebao biti uzor generacijama
studenata koji će prolaziti kroz taj dom. Oni koji smatraju da je
Karadžić nevin čovjek, govore najobičniju glupost, jer ispada da on ne
samo što nije činio nikakvo zlo već ništa nije čuo, ništa vidio i ništa
znao od onog što je po dužnosti morao znati. To bi bilo isto što i
tvrditi da Hitler nije imao pojma o onome što rade Himmler i Eichmann
ili kakva zvjerstva čini Gestapo.
Svaki pismeni Srbin, svaki srpski akademik, vladika i pop, pisac i
novinar trebalo bi da pročita čuveni spis velikog njemačkog filozofa
humanističke orijentacije Karla Jaspersa "Pitanje krivice”. Za razliku
od niza istaknutih pisaca, intelektualaca i umjetnika, koji su pobjegli
na Zapad, Jaspers je ostao u Njemačkoj, "ukinut” kao univerzitetski
profesor i obilježen kao antinacistički filozof. Odbio je da ode u
ponuđeno izgnanstvo u Švajcarsku zato što to nije bilo omogućeno i
njegovoj ženi, koja je bila Jevrejka. Jedva je preživio vladavinu
nacizma i već 1945., među ruševinama poražene Hitlerove Njemačke, piše
"Pitanje krivice”, kratak ali slojevit spis o istorijskoj odgovornosti
njemačkog naroda, o pravno formulisanoj individualnoj krivici i
individualnoj kazni, ali i o kolektivnoj moralnoj i političkoj
odgovornosti. Uzgred rečeno, 70 posto odraslih Nijemaca bili su članovi
Hitlerove Nacional-socijalističke partije, milionske mase same su
izabrale Firera za svog spasitelja i takvim ga držale punih deset
godina. Baš kao što su Srbi sami birali za vođu Slobodana Miloševića, i
to u nekoliko navrata, sve do njegovog kraja.
"Zločinačka država pada na pleća čitavog naroda”, zaključuje Karl
Jaspers. Da se to odnosi i na Miloševićevu Srbiju, jasno je svima, osim
onima koji su podržavali njegov režim.