Pise: Ivan LOVRENOVIC |
MOGU LI POJEDINACNE
MANIFESTACIJE SMISLA I Naprimjer, mogu li, hoce li ikakav koristan pokret proizvesti sve one tako vazne stvari, koje je jos prije dvadesetak dana u jednom intervjuu izgovorio kazalisni redatelj Dino Mustafic, noseci se uz pomoc nevjerojatno kultivirane samodiscipline s drskom i agresivnom poluobrazovanoscu Ljiljanove novinarke. Ili, koga ce na istinsko, prosvjetljujuce samoispitivanje navesti bolno autenticni tekst Muhameda Filipovica u proslom broju Dana, taj vrsni cin intelektualne sabranosti, kojim je vjeciti trouble-maker smogao superiornosti i hrabrosti da kriticki rekontekstualizira vlastite stavove od prije trideset godina, i da vlastitoj sredini ponudi kriticko ogledalo... Velicina i snaga jedne "nacionalne" kulture mjeri se, naravno, i po velikim djelima, ali isto toliko, ako ne i presudnije, po sposobnosti da proizvede i povratno akceptira - cinove autorefleksije, samonegacije. Nista nije toliko vazno i toliko produktivno u procesualnom rastu jedne kulture kao ti posveceni trenuci samonegacije! Jedan od najvaznijih gestova i tekstova moderne hrvatske knjizevnosti bio je pamflet Miroslava Krleze Hrvatska knjizevna laz, u Plamenu 1919. godine. U njemu je Krleza negatorski odbacio cijelu visestoljetnu nacionalnu knjizevnu tradiciju, demonstrirajuci apsolutnu slobodu duha u borbi protiv kolektivistickih zanosa, mitova, iskrivljenih slika i laznih vrijednosti. Pri tomu pojedini sudovi i njihova eventualna pogresnost ili pretjeranost nisu vazni koliko je vazan taj intelektualni program borbe protiv mita i suplje glorifikacije. Hrvatska knjizevnost nikad nije "probavila" Krlezinu Hrvatsku knjizevnu laz, uvijek je to u njoj bio svojevrstan tabu, ali intelektualnu korist od nje trajno je crpla, barem indirektno. Naprosto: taj tekst je njezin integralni i zivi dio. On djeluje u njoj. Bosna nije sretno podneblje za tu vrstu kriticke intelektualnosti. Tisucu i jedna bi se stvar, u pomnoj evidenciji, mogla naci kao razlog sto je to tako. Dvije su najvaznije, a one u sebi sabiraju sve ostale: tomu duhu potreban je kakav-takav cjelovit kulturni kontekst i kakva-takva tradicija individualizma. I u svojim relativno najboljim danima ovoga stoljeca, ponekomu za vrijeme Austrije i ponekomu u drugoj epohi druge Jugoslavije (1966-1990), Bosna je i s jednom i s drugom premisom stajala veoma mrsavo. O drugim vremenima i danima da se i ne govori. Tek, krajem osamdesetih, s nagovjestajem izvjesnoga kraja ideoloskoga monizma i dolaska pluralizma, pocele su se bile nazirati bolje mogucnosti. Pobjeda nacionalne "demokracije" 1990., a potom rat 1992-95. sve su te mogucnosti zbrisali i zatrli u korijenu. Nas kontekst razmrvljen je i fragmentiran gore nego ikada, gore nego u uvjetima kasnofeudalnoga osmanskoga konfesionalnog milet-sistema (a ako icemu, njemu najslicniji), a nacionalno-vjerske trube i poklici, borije i talambasi popile su svu individualnu pamet i intelektualno dostojanstvo. Ono sto nije zaludjeno i opijeno, jest egzistencijalno ucijenjeno i korumpirano. Sto bi rekao Miljenik Muza, Pjesnik u Bosnjaka: "za sitne pare". Slika kulture, slika kritickoga promisljanja i autorefleksije, slika kriticke javnosti u Bosni i Hercegovini - slika je posvemasnje pustosi! Medju dijelove toga zalosnoga, dronjavog puzzlea spadaju naoko nepovezivi elementi jedne i iste nase lose stvarnosti, i ta losost, taj jednaki nacin na koji disfunkcionira fantom nacionalne kulture i u Banjoj Luci, i u Mostaru, i u Sarajevu - jedino je sto, kao grimasa ruznoga paradoksa, objedinjuje nas prostor. Sto je stvorila i kakvu samoartikulaciju izradila Republika Srpska, za cetiri postdaytonske godine svoga slavnog postojanja? Gdje je ta knjizevnost, ta vajna kultura sto je samo cekala da se samo-ocisti od uljeza i otpadnika, pa da zablista! Umjesto velikih djela i velikih podviznika uma i duha, javnom scenom dominiraju intelektualni frankenstajni tipa Lazarevica i Umicevica, kojima je duh srusene dzamije najstrasnija opasnost na zemlji. I u snu. A "kultura" se svela na beckovicevsko-nogovsko glumatanje nacionalnoga zanosa, godove i krsne slave... Dok SFOR-ovi specijalci krstare uzduz i poprijeko "ota-dzbine", svako malo izvlaceci iz jazbine i pakujuci u Haag pokojega krvavoga jelisica, dosena, brdjanina, talica itd... A hrvatska kultura? Hrvatski pisci Hrvatske Republike Herceg-Bosne, hrvatski novinari, hrvatska televizija hrvatskoga naroda u Bosni i Hercegovini, sve tamo od stoljeca sedmog, najstariji narod itd., itsl?... Da nije folklornoga truckanja i zapomaganja, da nije mise i kandila, da nije sirovoga skorojevickoga natkesavanja na aukcijama slika, da nije seoskih izbora za miss i mistera, sve bi svrsavalo na opskurnom "kulturnom uzdizanju" kod nesretnih Moldavki, Rumunjki, Ukrajinki, Srpkinja u "salonima zabave" diljem nepostojece Herceg-Bosne... A Saraj'vo? Je li gdje je nekad bilo? "Problem Sarajeva je u njegovoj rigidnosti, imunosti na ono sto je drugacije i novo... Najveca mana ove sredine je u njenoj netoleranciji na razlicitost u smislu prava na pogled", kaze Mustafic, ne libeci se da u dva poteza demistificira jedan od nedodirljivih mitova o gradu-simbolu, gradu-idili... Gradu, koji je podlegao duhu ciscenja, onda kada se oslobodio od onih koji su ga htjeli ocistiti. Kapitulirao, kada je oslobodjen! I sad njegove vlasti na kasicicu prebrojavaju (sluzeci se cak telefonskim imenikom kao "metodom"!) inovjerce, kojima dopustaju ostanak i povratak, i hvale se kako su plemeniti u toleranciji i "realizaciji Sarajevske deklaracije"... Kada bi ideolozi Grada-simbola (i nasi i medjunarodni) imali naviku ili potrebu sici u stvarnost grada, koji potemkinski ideologiziraju za sasvim prakticne svrhe svojega polozaja i svoje politike, ugledali bi drugo njegovo lice, ono mizerabilno, na civilizacijskoj nizbrdici, o kojemu nedavno pise Ozren Kebo u Slobodnoj Bosni. (Eto jos jednoga od vaznih tekstova-cinova, koji sasvim efikasno prekriva tipicna ovdasnja ignorancija. I ne bilo tako kada s najvisega mjesta u redovnim razmacima dolazi uputa za ponasanje: novinari su prostitutke, a pjesnici neka pisu svoje pjesmice, is iz politike!) Profesor Filipovic ce, pokusavajuci povodom Andrica staviti stvari na njihovo mjesto, reci: "...Andric je veliki umjetnik Bosne. On joj je podigao veliki umjetnicki spomenik i osigurao joj mjesto u imaginarnom svijetu umjetnosti, koji je vjecan, naspram nasega svijeta. Zbog toga je prica o Andricu, onakva kakva se danas vodi, besmislena i deplasirana. Ona nas odvodi unazad. Ona znaci samo nesretno kontinuiranje jedne vrste svijesti i jednog diskursa cija su izvorna i jedina inspiracija mrznja i nerazumijevanje, s jedne, i primitivno shvacanje literature i umjetnosti i njihove uloge u drustvu, s druge strane. Zbog toga je takav diskurs stetan, nekulturan u osnovi i ne vodi nas nikamo, osim onom corsokaku... Moze biti da smo mi, i ne znajuci, vec dospjeli duboko nazad u nasu povijest." |
Objavljeno u broju 126 DANA, 29. oktobar / listopad 1999.
© Copyright Nezavisni magazin DANI, 1999.