Broj 729 - 6. rujna 1999.
|
|
KRONIKA HRVATSKE POLITIKE U BiH: ZAŠTO JE AKTUALNA GARNITURA
PIGMEJSKA DRUŽINA U USPOREDBI S FRANJEVCIMA IVANOM FRANJOM JUKIĆEM
I JOSIPOM MARKUŠIĆEM, PA ČAK I S KOMUNISTOM BRANKOM MIKULIĆEM
MARŠ VRTNIH PATULJAKA
Današnja razina hrvatskih političara u intelektualno-moralnom
smislu, te u pogledu kvalificiranosti, političke darovitosti
i odgovornosti može se sa zebnjom vidjeti kao najveći pad u
cijeloj modernoj političkoj povijesti Hrvata u Bosni Kad bi hrvatska politika
u Bosni danas imala sposobnosti i pameti da se ne bavi samo
dnevno-operativnim nadbijanjem s federalnim partnerom, ona bi
mogla otkriti kako joj se - s Paktom o stabilnosti, s neminovnim
promjenama u Hrvatskoj - ukazuju dobri, čak veoma pragmatični
i isplativi razlozi da konačno shvati i prihvati jednostavnu
markušićevsku mudrost kao temeljno programatsko i djelatno načelo:
osjećati se svojim i među svojima i na svome, biti građanima
svoje zemlje i svoje države
Piše: Ivan LOVRENOVIĆ
Kakve god se promjene budu događale u Hrvatskoj nakon
sljedećih izbora, te nakon politički neizvjesnog, ali biološki
valjda ipak neminovnog odlaska Franje Tuđmana, sigurno je da
će one označiti i nužnu promjenu hrvatske bosanske politike.
Ta promjena, makar u prvi mah i ne bila radikalna, Hrvatskoj
će sasvim sigurno donijeti olakšanje. Za hrvatsku političku
strukturu u Bosni i Hercegovini, pak, to će biti dramatičan
potres, koji u sebi nosi dvije mogućnosti: konačni početak emancipacije
i "bosnizacije", ili definitivnu marginalizaciju i podređenost
drugim, jačim političkim (i narodnim) subjektima u Bosni i Hercegovini.
Za Hrvate u Bosni i Hercegovini raspad monopartijskoga političkog
sustava i nastup pluralizma u formi nacionalnih pokreta i partija
1990. godine bio je uvod u jednu od najdubljih kolektivnih katastrofa
koje je ovaj neobični i malo poznati narod doživio u svojoj
povijesti. Tko zna koji su sve razlozi utjecali da to bude tako,
no jedan je sasvim jasan: u tom času, kada je bilo sudbonosno
važno da narod svoju političku sudbinu artikulira kao politički
subjekt u vlastitoj kući, ta je sudbina bila slijepo predana
u vanjske ruke. Da je Zagreb imao i više sluha za Bosnu i hrvatske
probleme u njoj, nego što ga u tom trenutku nije imao nikako,
da je Franjo Tuđman imao i drukčije poglede od one iracionalne
opsjednutosti, gotovo lične uvrijeđenosti samim postojanjem
Bosne - taj bi problem u načelu ostao isti: odnos između Zagreba
i (hrvatskoga) Sarajeva, koji je uspostavljen osnivanjem HDZ-a
i pristajanjem na njegov koncept "planetarnoga hrvatstva" sa
Zagrebom kao "glavnim gradom svih Hrvata", od samoga početka
bio je odnos autoritarnoga političkoga tutorstva i bezdušnoga
manipuliranja.
VALJANJE PO PRAŠINI
Takvom sluganskom i ponižavajućem oblikovanju hrvatske
političke scene u Bosni i Hercegovini obilato su i bez ijednoga
traga kritičnosti, zdravoga otpora ili bar razumne skepse pridonijeli
svi ionako malobrojni faktori zakržljaloga hrvatskoga javnoga
života, među njima i mjesna Crkva.
Osobe koje su u predugom nizu od onda do danas, što kao izabrani
predstavnici, što kao imenovani dužnosnici, obnašale funkcije
u političkim i državnim tijelima i institucijama, bile su samo
i isključivo mehanički izvršitelji volje i direktiva iz Zagreba.
Ako su pokazali i najbenigniju namjeru da odstupe od toga, bili
su nemilosrdno odstranjivani i pri tomu još prostački valjani
po prašini, u najboljoj tradiciji bjesomučne staljinističke
difamacije. Nema boljega primjera za to od partijske sudbine
Stjepana Kljuića, koji je, premda surovo odbačen, bio i do danas
subjektivno ostao upravo idealnim hadezeovcem, ne shvativši
nikad primarnu antibosansku prirodu osnovnog političkog "čipa"
HDZ-a. Kljuić je, naime, svojim bosansko-sarajevskim identitetom
nepodnošljivo kvario Doktorovu shemu hrvatstva, u kojoj je kao
couleur locale moglo proći jedino ustašonostalgično hercegovstvo,
što ga je najbolje predstavljao Gojko Šušak.
Groteskna posljedica takve prakse danas, nakon deset godina,
zorno se vidi u strahovitom deficitu iole profiliranih političkih
osoba na bosanskohrvatskoj političkoj sceni. Samo u tako posvemašnje
politički osakaćenom, opustošenom i zapuštenom narodu prva osoba
(kako se to u novodemokratskom rječniku zna reći: lider naroda!)
moguće je da bude - sivi i potpuno beznačajni Ante Jelavić,
Broj Dva (na poziciji državnoga ministra vanjskih poslova) -
majstor moralnoga, političkoga i nacionalnoga kameleonstva Jadranko
Prlić, a prvak pseudoopozicije - Krešimir Zubak, jednako blijed
i neautentičan sada, kao i svih onih godina dok je stažirao
u HDZ-u i u aparatu Herceg-Bosne.
Današnja razina hrvatskih političara u intelektualno-moralnom
smislu, te u pogledu kvalificiranosti, političke darovitosti
i odgovornosti može se sa zebnjom vidjeti kao najveći pad u
cijeloj modernoj političkoj povijesti Hrvata u Bosni.
Iako ne datira dublje od polovice prošloga stoljeća, ličnostima
i idejama prije siromašna nego bogata, ta je povijest ipak imala
nekih trenutaka i situacija, nekih osoba i zamisli, s kojima
je današnje pigmejstvo hrvatskih političara neusporedivo.
ZAVJETNA DOMOVINA
Sve dok Austro-Ugarska 1878. godine nije zamijenila
Tursku, katolički puk u Bosni i Hercegovini, kao i svi drugi,
bio je stoljećima dijelom jednoga imperijalnoga teokratskog
sustava, u kojemu je konfesionalna pripadnost bila istovremeno
i politički identitet, a svećenici jedini politički predstavnici
pred državom i zakonom. U Bosni, pak, jedini svećenici svih
tih stoljeća bili su franjevački redovnici. Odatle posve zaseban
povijesni lik bosanskoga franjevca, odatle i ona usudna vezanost
puka i franjevaca u ovoj zemlji, često nekritički mitizirana
i idealizirana, ali i nepravedno osporavana od starih i novih
ideologa integralnoga svehrvatstva.
Činjenica je, tek, da su u takvomu stoljetnom spletu okolnosti
i svakodnevne prakse bosanski katolici dočekali vrijeme velikih
političkih mijena, devetnaesto stoljeće, s oblikovanim mentalitetom
političke nesamostalnosti, sa sklonošću bezrezervnom podlaganju
crkvenom/etničkom/grupnom autoritetu u pitanjima političkim.
Konstanta franjevačkih političkih težnji jest bila oslobađanje
od Turske i integriranje u evropski katolički svijet (konkretno:
u Austriju), ali to nikad nije išlo nauštrb jedinstva Bosne
i Hercegovine i onoga uzvišenog osjećaja te zemlje kao zavjetne
domovine. Iz te tradicije, naslonjene još na drevnu memoriju
srednjovjekovnog bosanskog kraljevstva, a osvijetljene novim
duhom evropskoga racionalizma, pojavila se na samomu pragu modernoga
doba u Bosni grandiozna figura fra Ivana Frane Jukića.
Jukić je uistinu prvi moderni politički mislilac Bosne i Hercegovine
kao građanski uređene društvene zajednice. Njegovih 28 točaka
"Želja i molbi...", koje u proljeće 1850. godine upućuje sultanu
Abdul Medžidu u ime "kristjanah u Bosni i Hercegovini", ali
zapravo podrazumijevajući društveni i narodni totalitet zemlje
i njezin opći preporod, predstavljaju prvi nacrt modernoga ustava
Bosne i Hercegovine.
Povjerovavši nekim mutnim aluzijama Omer-paše Latasa, okrutnoga
pacifikatora bošnjačkih pobuna protiv sultanskih reformi, on
pokušava uspostaviti kontakt između Latasa i bana Jelačića,
s idejom da prvi odvoji Bosnu od Turske, drugi Hrvatsku od Austrije,
pa da ujedine dvije "bratske zemlje" u novu cjelinu!... No,
to se danas može gledati tek kao slikovita i indikativna epizoda;
važnost i veličina Jukićeva sastoji se u njegovim velikim književnim,
kulturnim, kulturno-političkim poduhvatima i anticipacijama,
u kojima Bosna i Hercegovina uvijek figurira kao jedinstvena
zemlja, s jednim političkim narodom.
TRUBAČ U BIJEGU
Uvođenjem redovite crkvene hijerarhije (1881.) i, osobito,
kroz ličnost i djelovanje prvoga biskupa Josipa Stadlera, otvara
se na jednoj strani strukturalni sukob između franjevaca i biskupskih
svećenika (koji ni do danas nije izgubio interesnu osnovu i
konfliktnu energiju, a u Hercegovini se izmetnuo u gotovo neobjašnjivo,
dušmansko neprijateljstvo), a na drugoj strani dinamizira se
politički život. Zasnovan na građansko-liberalnoj opciji u Hrvatskoj
narodnoj zajednici (uz koju su prianjali dobrim dijelom franjevci)
i onoj klerikalno-nacionalističkoj, koju je zastupala Stadlerova
Hrvatska katolička udruga, politički pluralizam koji su Hrvati
u Bosni imali na početku stoljeća jest bio embrionalan i slabašan,
ali je u odnosu na današnje stanje - uzor razvijenoga demokratskoga
života!
To je za dugo vremena bila i posljednja manifestacija hrvatske
političke subjektnosti u Bosni. Sve do kasnih šezdesetih godina
taj narod politički zapravo - ne postoji. S istim poraznim rezultatom
a u različitim oblicima to je vidljivo i u Kraljevini Jugoslaviji,
i u Pavelićevoj Endehaziji, i u prvoj epohi socijalističke Jugoslavije.
Naslijeđe političke tromosti i zagubljenosti najokrutnije se
poigralo s bosanskim Hrvatima nakon Drugoga svjetskog rata.
U ogromnom broju podložili su se katastrofičkoj sugestiji "izgubljenoga
rata", ne imajući političke kulture da shvate, niti ikoga da
im to objasni, kako je rat izgubila zločinačka politička struktura,
a ne narod. Takvom samoisključujućem, kontraproduktivnom doživljavanju
vlastitoga položaja u ogromnoj, presudnoj mjeri pridonijelo
je poratno držanje vrhova Crkve.
Sarajevski nadbiskup Šarić, glasni nacionalni trubač do jučer,
bijedno je pobjegao s ustašama u emigraciju i ostavio svoje
"stado" bez "pastira". Suprotno od toga, martiromanski hrabro,
ali jednako kontraproduktivno, nadbiskup zagrebački Stepinac
piše svoje glasovito pastirsko pismo, kojim skoro pod prijetnjom
uskrate spasenja na cijeli vjernički narod upravlja direktivu
potpune apstinencije od političkoga života s komunistima. To
je praktično značilo - apstinenciju od života samoga, od vlastite
stvarnosti!
Upravo u Bosni i upravo među franjevcima, što neće biti ni čudno
ni slučajno, za taj isti doista mračan i prividno bezizgledan
politički kontekst pojavilo se sasvim drukčije rješenje, od
sasvim drukčijega čovjeka. Bio je to starješina bosanskih franjevaca
fra Josip Markušić, iznimno prosvijetljen čovjek, u mladosti
zastupnik ideja kršćanskoga socijalizma, "okorjeli bosanski
Hrvat", kako je sam za sebe govorio, a koji je sve Bosance uzimao
kao "svoj narod, bez razlike vjere".
PARADOKSALNO RAZDOBLJE
U isto vrijeme kada Stepinac gori mučeničkim zanosom
u svojemu pastirskom pismu, on - kao da dijalogizira s njime
- piše: "Nikoga neće pregaziti novo vrijeme kao razjarena zvijer,
ali će mnogo toga propasti sobom, sve ono što ne će da živi,
sve ono što ne će da postoji svojom vlastitom snagom... Za hrabre
i odlučne ljude zaista veliko vrijeme. Dani, koji nastupaju
nisu za neuviđavne i mrzovoljne ljude... Nego skoči, stani u
red, prihvati se posla i upravljaj!... Kao čovjek pokaži se
altruistom i požrtvovnim, kao kršćanin postojanim, kao patriot
nesebičnim i radinim za ovu krasnu zemlju i narod!... Da se
osjećaš svojim i među svojima i na svome!... Mi smo građani
svoje zemlje i svoje države, kao i svaki drugi pojedinac od
našega naroda; i ovo su, koje imamo, naše narodne vlasti, stoga
naš kontakt s njima treba da bude iskren, otvoren, prirodan
i svoj."
Sav okrenut životu, zemlji i narodu, oboružan duhovnom jakošću
koja dolazi od cjelovitoga pripadanja, sušta suprotnost martiromaniji
i nacionalnoj ili crkvenoj uskogrudnosti, Markušić 1950. predvodi
jednu delegaciju maršalu Titu, s kojim u već pomalo mitskom
susretu utanačuje dogovor o "kohabitaciji". Prvi rezultat toga
dogovora bio je početak puštanja iz zatvora golemoga broja katoličkih
i drugih svećenika, a potom i postupna normalizacija života
Crkve i vjernika.
Sasvim sigurno ne na stepinčevskim, već na idejama i držanju
kakvo je Markušićevo, moglo je, malo po malo, doći i do onoga
prešutnoga "otvaranja" unutar komunističkoga režima u Jugoslaviji,
kada je započeo trend obnove vjerskoga života i gradnje bogomolja,
pa je u sedamdesetim i osamdesetim u Bosni i Hercegovini podignuto
više katoličkih crkava i džamija nego za posljednjih dvjesto
godina!
To paradoksalno razdoblje, nakon što je Tito 1971.-72. propustio
epohalnu priliku da režim i sustav liberalizira, obilježeno
je svojevrsnim ideološkim korakom natrag, koji je u Bosni prakticiran
veoma ortodoksno. No, u isti mah to je razdoblje u kojemu Bosna
i Hercegovina možda prvi put u svojoj povijesti od propasti
kraljevstva 1463. godine postaje subjektom - politički, ekonomski,
kulturno itd. A veoma je karakteristično da taj proces političke
re-individualizacije ove stare južnoslavenske zemlje počinje
naglašenim stavljanjem na dnevni red pitanja nacionalne ravnopravnosti!
KATEKIZAM NACIJE I DRŽAVE
Sva ta nova, u danim okolnostima moderna politika razvoja
Bosne i Hercegovine kao političke i društvene formacije, vezana
je uz pojavu osoba s potpuno drukčijim političkim profilom od
stare prvoboračke postave. Bilo ih je podjednako iz svih naroda,
a jedan od najvažnijih tvoraca i najdosljednijih zagovornika
takve Bosne i Hercegovine bio je Hrvat Branko Mikulić. Kada
se sve uzme u obzir i hladno odvagne, ne previđajući nimalo
ideološku rigidnost i represivnost sustava, ozbiljnost i predanost
kojom su se Mikulić i njegovi drugovi bavili političkom emancipacijom
i razvojem Bosne, u usporedbi s poraznom razinom i intencionalnim
ne-činjenjem aktualnih bosanskohercegovačkih političara, osobito
onih iz HDZ-a, nameće se gotovo kao nestvaran uzor...
Kad bi hrvatska politika u Bosni danas imala sposobnosti i pameti
da se ne bavi samo dnevno-operativnim nadbijanjem s federalnim
partnerom, koje se sastoji u obostranoj igri iscrpljivanja i
opstrukcije cjelokupnog političkog i društvenog procesa, po
natražnom principu: bolje je gore!, ona bi mogla otkriti kako
joj se - s Paktom o stabilnosti, s neminovnim promjenama u Hrvatskoj
- ukazuju dobri, čak veoma pragmatični i isplativi razlozi da
konačno shvati i prihvati jednostavnu markušićevsku mudrost
kao temeljno programatsko i djelatno načelo: osjećati se svojim
i među svojima i na svome, biti građanima svoje zemlje i svoje
države.
To je i posljednja šansa da se hrvatskomu narodu otvori mogućnost
velikoga i ozdravljujućega povratka Bosni i Hercegovini - mentalnoga
i duhovnoga, prije svega. Bez toga, ovaj svijet, ovaj drevni
bosanski kulturni i etnički element, što je stoljećima bio sol
zemlje, istopit će se, nestati sam u sebi, u skladu s idiotskom
izjavom stanovitoga gospodina Komšića, povjerenika bosanskih
kolonista u Kninu, koja je sva isisana iz tuđmanovskog katekizma
nacije i države. "Mi nismo - poučava on novinare - Hrvati iz
Bosne, mi smo Hrvati iz Hrvatske, porijeklom iz Bosne."
|