INTERVJU DANA |
HAFIZOVIC |
Profesor na Islamskom teolokom fakultetu u Sarajevu dr. Reid Hafizoviæ pravo je intelektualno osvjeenje u teolokoj i kvaziteolokoj abokreèini koju nam nudi SDA i njeni ovlateni spikeri ideoloke i religijske sreæe. Ovaj vrhunski intelektualac prvi je musliman koji je magistrirao na Katolièkom bogoslovnom fakultetu u Zagrebu, to je predstavljalo takav duhovni i pravni nonsens da je Uprava studija morala traiti odobrenje iz Vatikana za Hafizoviæevu magistraturu. Doktorirao je na djelu slavnog andaluzijskog mistièkog filozofa Muhjiddin Ibn' Arabija. Na fakultetu predaje islamsku dogmatiku i uporedni studij religija, a obavlja i dunost glavnog i odgovornog urednika èasopisa za filozofiju Znakovi vremena. U intervjuu za Dane profesor Hafizoviæ razlono, argumentirano i nadasve etièno kritizira bosansku, bonjaèku i muslimansku drutvenu praksu nudeæi odgovore koji nikoga ne mogu ostaviti ravnodunim |
Razgovarao: Nerzuk CURAK |
DANI: Gospodine Hafizoviæu, jesu li Bonjaci dobri muslimani? HAFIZOVIÆ: Mogli bi biti. U svakom sluèaju, u odnosu na druge, mislim da bi ih se moglo svrstati u ponajbolje, ali kad kaem mogli bi biti, u tom sluèaju uvijek otvaram perspektivu za to da oni treba stalno da rastu, jer musliman zapravo znaèi biti neko ko tei toj jednoj savrenoj praksi, jednoj totalnoj univerzalnosti. Musliman, zapravo, znaèi stajati u stavu svakidanje ivotne ravnotee i iz te ravnotee onda moete obujmiti cijeli svijet. To se ne moe u jednom potezu, ne moe u jednom danu, ne moe u jednom ivotnom vijeku, u ljudskom vijeku, u ivotnom vijeku èovjeka pojedinca, nego je to jedan sloen, jedan dugoroèan egzistencijalni proces, proces koji traje, koji nikada ne smije ni u duhovnom ni u fizièkom smislu da prestane. DANI: Kako tumaèite monopol Rijaseta Islamske zajednice kada je u pitanju odlazak tih koji bi mogli biti ponajbolji muslimani na had? HAFIZOVIÆ: Oni, naravno, neæe reæi da je to monopol, ali èovjek iz svakidanjice, na obièni èovjek je to tako nekako vidio. Meni se zaista desilo na vie mjesta i u vie prilika da èujem iz usta razlièito profiliranih ljudi gotovo jedinstvenu ocjenu. Svi smatraju da to jeste jedan ruan monopol. Èini mi se i samom da takav jedan napor i takav jedan pokuaj da se gotovo, da tako kaem, ediktom uvjetuje graðanima muslimanima da izvre jedan fars, jednu svoju vjersku dunost, nije dobar. Mislim da je to stvar koja nimalo ne ide u prilog jednoj instituciji kakva je Rijaset. Mislim da je to neto to æe samo doæi kao dodatno breme, kao dodatan teret koji æe danas-sutra sve vie pritiskati Rijaset i Islamsku zajednicu u njenom svakidanjem radu. tavie, shodno nekim islamskim standardima koji su nikli iz same naravi islamske vjere, jedan takav postupak ne bi se mogao nikako opravdati. Kako u islamu ne postoje anateme, tako u islamu ne postoje ni edikti, ne postoji praksa, ne postoji institucija koja bi mogla opravdati nakanu da se neke stvari rjeavaju snagom administrativne odluke. To kako æu ja iæi na had, kako æe uopæe neko od muslimana otiæi na had, to je, doista, stvar tog èovjeka, svakog èovjeka pojedinca. Ono to Rijaset u tom sluèaju treba da uradi je da osigura najprikladniji, pa i najjeftiniji naèin odlaska na had, obzirom na teku egzistencijalnu situaciju u kojoj se mi danas nalazimo. A ko æe posao tehnièki zavriti, to je najmanje vana stvar, to je neto to ne bi trebalo da bude u nadlenosti Islamske zajednice, nego u nadlenosti ljudi koji bi to uradili na bolji naèin. Had i saudijski
diktator HAFIZOVIÆ: To je stvar o koju se svako na neki naèin spotakne i to je neto to nikoga ne ostavlja ravnodunim. To je, otkako je taj naèin odlaenja na had ovdje postao nekom vrstom prakse, predmet kritike kod naih ljudi, nekad malo eæe, nekad malo blae. Uvijek se postavlja pitanje otkuda jednom kralju, na kraju krajeva, novac. On jeste prvi èovjek, ali odakle mu toliki novac i odakle mu pravo da selektira ljude, da kae - ove godine toliki broj tih i tih ljudi æe iæi na had. Mislim da je to jedna praksa koja je, doista, neto to ipak nije najprimjerenije islamu. Ako veæ postoji takva praksa onda bi, vjerovatno, bila obaveza, evo, na Islamskoj zajednici, na Rijasetu, na drugim njegovim institucijama, da barem nekako, na jedan trijezan naèin, razrade strategiju slanja na had, da imaju, ukoliko ta praksa potraje dui niz godina, jedan dugoroèniji plan, ali plan koji bi iao za tim da takovrstan odlazak na had zaista pripadne ljudima koji zadugo neæe biti u situaciji da o sopstvenom troku odu na had. Druga je stvar to ljudi inaèe postavljaju pitanje da li je taj had validan ili nije. To je neto to u krajnjoj liniji ostaje u Bojem nadgledstvu. DANI: Ali, o troku saudijskog diktatora na had odlaze i mnogi javni ljudi Bosne, oni èija je odgovornost, zbog same vrste posla kojim se bave, velika. Neki od njih bivaju na taj naèin kupljeni i vie nikada neæe napisati rijeè kritike kako protiv feudalne saudijske vlasti, tako i protiv domaæih vlastodraca. Zar to nije bolno? HAFIZOVIÆ: Bolno jest u svakom sluèaju. I velim, to je praksa pred kojom smo mi jo pomalo zateèeni, iako ona egzistira nekoliko godina. Ja mislim da je to neto to se ne moe samo u jednom vremenskom odsjeèku razrijeiti. Cijelu tu stvar èovjek bi zaista morao elaborirati na teorijskoj razini. Ta elaboracija bi u sebe ukljuèila brojne aspekte pa èak i one koji bi postavili pitanje samog moralnog karaktera, pitanje moralne naravi uopæe jednoga takvoga èina. Mene je, recimo, pogodila takva jedna privilegija. Ja sam zaista imao sreæe da budem jedan od hadija '94. godine. Naravno, bio sam jako iznenaðen, sve je to dolo jako brzo i ja sam to iskoristio, ali ni u jednom momentu ta privilegija me nije navela na pomisao kako bih ja od tog momenta trebao prestati govoriti o nekim stvarima, pa èak i o tome, o toj praksi. Velim, ako ta praksa postoji i ako postoji nakana da ona dugoroènije egzistira, onda bi zaista trebalo u dobroj mjeri razmisliti kako i na koji naèin da ona bude uozbiljena. ta je to vehabizam? HAFIZOVIÆ: O vehabizmu se u zadnje vrijeme kod nas puno govori. To pitanje se iznova aktualizira, tim prije to ta vrsta pojave sve vie provaljuje u na svakidanji ivot. Odmah da na poèetku ustanovimo: vehabizam je stanoviti selefizam. Kaem, stanoviti, zato to selefizam, zapravo, u naèelu znaèi tradicionalizam. To je jedno tradicionalno miljenje ili gibanje, jedan misaoni tok koji ide za tim da stalno kod pojedinca muslimana i kod muslimanskog naroda razvija svijest o njegovim izvorima. To je, dakle, jedan tradicionalizam koji nas vazda nastoji nekako vezati i drati uz nae duhovne izvore, uz korijene. Vehabizam je, kaem, stanoviti selefizam zato to postoje i drugi obzori kod selefizma, postoje druge kole, drugi tokovi koji na jedan drugi naèin i kroz neke druge moduse takoðer pokuavaju istu vrstu svijesti razvijati kod muslimana. Vehabizam je, naèelno govoreæi, jedan, hajde da kaemo, interpretativni tok, iako je to za sami vehabizam prejak naslov. Njega je teko porediti sa drugim interpretativnim tradicijama islama i drugim misaonim tokovima. Vehabizam ne moe biti isto to i sunizam, jo manje moe biti isto to i sufizam, na kraju krajeva, to i iizam. Svaki od ovih tokova treba respektirati, svaki ima svoje sadrinsko pokriæe iza koga lee vijekovi sasvim relevantno napisane literature. Dakle, vehabizam je zapravo jedan misaoni tok koji se utemeljio negdje koncem 17. i poèetkom 18. vijeka. Njegov duhovni rodonaèelnik je Muhammed 'Abdulwahab, stanoviti reformator, porijeklom iz Saudijske Arabije. To je èovjek koji je revnovao, èak, ja bih rekao, jednoj vrsti redukcionistièkih ideja, u tom smislu, to je elio muslimanski narod, muslimansku zajednicu, muslimane uopæe, vezivati uz te primarne izvore ali pod uvjetom da muslimani uvijek ostaju kod svojih izvora i da nikad ne nastoje ni na koji naèin, znanstveno, teorijski i sl. posredovati i odmiljati te izvore. Ja za vehabizam kaem da je, uvjetno reèeno, interpretativni tok koji nema svoju literaturu, koji nema svoga miljenja, jedan duhovni tok koji zaista zagovara krajnje reduciranje èovjeka kao pojedinca i muslimana kao zajednice. DANI: ta su duhovni temelji vehabizma? HAFIZOVIÆ: Vehabizam, de facto, kao fenomen poèiva na nekoj vrsti politièke nagodbe izmeðu veæ pomenutog Muhammeda Ibn 'Abdulwahaba i rodoslovnika dananje kraljevske dinastije Sauda. Oni su se naprosto nagodili da u novoj dravi koju su pokuali uspostaviti i na kraju je i uspostavili, ravnomjerno podijele nadlenosti: da politièka vlast pripadne toj porodici Sauda, a to se religijskih poslova i religijskog ivota tièe, to æe biti u nadlenosti Muhammeda Ibn 'Abdulwahaba i, kasnije, njegovih sljedbenika. Preraspodjela na neki naèin i dan-danas funkcionira u Saudijskoj Arabiji i moda jo negdje drugdje u nekim drugim dijelovima muslimanskog svijeta, tamo gdje se vehabizam uspio nametnuti kao jedina religijska praksa. DANI: Je li vehabizam magistralni religijski tok u Saudijskoj Arabiji? HAFIZOVIÆ: To je, rekao bih, jedini tok. Sad, je li on magistralan, to je druga stvar. Teko bi bilo reæi da je magistralan. Zato? Magistralan je onaj tok koji je u svojoj sadrinskoj nutrini vrlo bremenit, vrlo raskoan, to je tok koji u sebi fokusira raskonu literaturu, to je tok koji u sebi ima jedno prepoznatljivo duhovno rodoslovlje. Vehabizam to nema. Nakon Muhammeda Ibn 'Abdulwahaba, koji je napisao knjige to se u povijesti muslimanskog miljenja izuèavaju kao stanovita interpretativna literatura islama, mi nemamo nekog relevantnog autora koji bi mogao eventualno produbiti, proiriti, domisliti ideje Muhammeda Ibn 'Abdulwahaba, ideje za koje ja mislim da su u poreðenju sa drugom muslimanskom literaturom vie nego osrednje. To su ideje koje su, na kraju krajeva, poluèile neke svoje duhovne rezultate koji se mogu saeti u jednu misao. Vehabizam je redukcionizam. Jer, ako vi, a meni se to desilo '94. godine na hadu, tragajuæi za literaturom koja tamo funkcionira, ne naðete nita relevantno to bi mogli kupiti i ponijeti kuæi, jedino to moete poslije takvog iskustva zakljuèiti jeste to da je vehabizam vie jedno ideoloko usmjerenje negoli kola miljenja. To je neki moj stav i ja bih mogao moda nekom drugom prilikom dati dodatnu argumentaciju. Havina odjeæa HAFIZOVIÆ: Pazite, kad èitate ove intervjue sa ljudima koji su bili i valjda jo uvijek jesu bosanski muslimani, ali se sad radije predstavljaju kao pripadnici tog selefistièkog vehabistièkog pokreta, moete primijetiti kako oni svoju predvehabistièku muslimansku poziciju smatraju nekom vrstom grijeha i njihove neupuæenosti u islam. Oni su tek progledali onog èasa kad su se opredijelili za vehabizam! Ono to vehabizam u svojoj propagandi promièe jeste to kako je on jedini autentièni predstavnik islama, to je nonsens. Ne samo da takvo to vehabizam za sebe ne moe tvrditi, nego nijedan interpretativni tok u islamu ne moe sebi priskrbiti tu privilegiju. Kao to, recimo, ne moete povuæi znak jednakosti izmeðu islama i sufizma, ili islama i iizma, ili bilo kojeg drugog duhovnog gibanja u islamu, jednako tako tu vrstu znaka jednakosti jo manje moete povuæi izmeðu islama i vehabizma. Islam je duhovna zbilja. To je nae duhovno tlo pod nogama. To je, hajde da kaemo, i duhovni i fizièki èokot iz koga se onda izvija i razvija ono to zovemo univerzalnim muslimanskim genijem. Ne moete vi jedan vehabizam poistovijetiti sa islamom. Ne moete vi poistovijetiti horizontalu i vertikalu. To su dva razlièita polja. Ne moete ono to je produkt ljudskog genija poistovijetiti sa onim to je produkt samoga boanskoga genija. DANI: Ali, profesore Hafizoviæu, kako se moglo desiti da najrigidnija interpretacija islama tako naglo i neoèekivano prodre u bosanski islam? Molim Vas da kao vrstan znalac ove problematike kaete treba li ena u islamu biti pokrivena ili ne? Treba li ena po Kur'anu da vidi ili ne vidi? HAFIZOVIÆ: Ne samo da ena treba da vidi, èovjek musliman uopæe treba da vidi, jer musliman, evo, ne dijeleæi ga na muko i ensko, musliman kao takav treba da gleda, treba da ima i fizièku i duhovnu bit. Naalost, cijeli razgovor o eni u islamu gotovo se svodi na neke krajnje efemerne stvari, recimo, kao to je to pokrivanje. A to se ba tièe tog famoznog pokrivanja, nuno je kazati da Kur'an najprije preferira jednu posebnu vrstu odjeæe, a to je duhovna odjeæa kao najbolja odjeæa. Kada je u pitanju kultura odijevanja u islamu, to naèelo ide u prvi plan. A to se tièe fizièke odjeæe, naèin na koji bi se muslimanka trebala odijevati se najbolje prepoznaje u instituciji namaza. Tako kako muslimanka staje pred Boga, takva moe da ide i napolje. Ako njeno otkriveno lice moe da vidi Kabu, ako moe u namazu ena muslimanka da stoji otkrivenog lica i zbori na neki naèin s Bogom, ja ne vidim to bi to ijedan èovjek nae svakodnevnice ovdje ili negdje u svijetu bio svetiji pa da bi ena muslimanka onda trebala pred njim da pusti veo, da pusti nikab, da pusti to platno ispred oèiju kako ne bi gledala svijet. Na kraju krajeva, ja tu nekad budem malo cinièan i kaem, buduæi da je Kur'an univerzalna objava, da on onda u sebi fokusira i sve pretpovijesne i povijesne vijekove, pa i ono povijesno razdoblje u kome se javio i u kome je djelovao poslanik Adem. ta to znaèi? Vi u Kur'anu, izmeðu ostalih kazivanja, imate i kazivanje o Ademovom Dennetu ili Raju. Kad traite neke potanke podatke vezane za naèin njihovog odijevanja u tom periodu i u takvom jednom okoliu, onda kaete kako je Hava bila u Dennetu odjevena: imala je jednu pregaèu od smokvina lista. Svako danas ima priliku da vidi smokvu i da vidi kakav je njen list. Dakle, dva smokvina lista, jedan sprijeda i jedan straga. Tako je bilo, da budemo banalni. Ako je Hava u Dennetu mogla takva biti, ta fali da ena muslimanka sasvim otvorena pogleda i lica danas hoda ulicama, pristojno odjevena kao kad hoæe da klanja. Zar to nije dostatno, zar to nije neto to temeljito korespondira sa naravi islamske vjere. Nastojanje da se eni muslimanki zatvore oèi i da se ona naprosto pokrije tako da ne vidi svijet, smatram stanovitim ekstremizmom. Zakovanost i napredak
islama HAFIZOVIÆ: Ja pretpostavljam da bi, jer je poslanik islama, sudeæi po njegovim rijeèima i djelima, prema njegovom ivotnom stavu u onom vremenu, na neki naèin bio moderan èovjek. Bio je èovjek èija rijeè i èiji ukupni ivotni stav sasvim korespondiraju njegovom vremenu. Na kraju krajeva, poslanik islama je poticao iz aristokratskog kruga. Dabome da se kae da je on bio i pastir, ali u svetoj povijesti, u svetim tekstovima to ima jedan drugi simbolizam, jedno drugo znaèenje. To je neto to vie udara na jedan duhovni dignitet kojeg imaju svi, ili preko kojeg se prepoznaju sve glasonoe rijeèi Boje i prije Muhammeda a.s. Smatram, dakle, da njegov ukupni ivotni stav i Objava koju je donio, svjedoèe o islamu kao religiji èiji duhovni izvori sa svojim univerzalnim porukama mogu biti uèitani u svaki vremenski èas. I ne samo da mogu, nego moraju. Iskonski sveti zakoni moraju biti u skladu sa vremenom, moraju razumjeti to vrijeme. Na tragu takvih standarda koji se crpe iz Kur'ana i Poslanikova hadisa u erijatskom pravu je izvedeno i pravilo koje kae da se zakonima vremena primjeravaju stanoviti religijski zakoni. DANI: To je velika vrijednost islama, ali naalost, najmanje se primjenjuje meðu muslimanima. Naime, upravo tamo gdje sunce izlazi i gdje je islam roðen, dakle, na Istoku, imamo suton slobodnog miljenja, potpuno zakovane zakone koji su moda imali smisla prije 1.000 godina, ali danas sramote muslimane. U èemu je problem? U muslimanima ili u islamu? HAFIZOVIÆ: Naravno, problem ne moe biti u islamu. Svi problemi se uglavnom mogu pojaviti kod muslimana, ili meðu muslimanima. Ni svi muslimani nisu isti. Postoje muslimani razlièitih podneblja. Postoje muslimani koji pripadaju razlièitim mentalitetima. To je paradoks da je upravo na izvoru islama islam zakovan, umrtvljen, reduciran do kraja, nekako zaleðen u jednom vremenu, u jednoj kulturnoj i povijesnoj tradiciji. Mislim da je problem u mentalitetu ljudi koji tamo ive, to ne znaèi da je taj mentalitet bogom dat tako da se ne moe razvijati i da nije mogao duhovno, kulturno i u svakom drugom smislu rasti. Drugi razlog zato je taj mentalitet ostao u duhovnom smislu rijeèi, da kaemo, patuljast, je upravo u jednoj doktrini kakva je vehabizam. Narav te ideologije je takva da ona ide za tim da èuva izvore, da ti izvori, naprosto, na neki naèin ne teku dalje, da se konzerviraju onakvim kakvim jesu. DANI: To je neto zbog èega islam pati, pati na Zapadu, pati u Bosni... HAFIZOVIÆ: Nije tu krivica u islamu. Islam, takav kakav jeste, ponuðen je i drugim podnebljima i doivio je u tom interpretativnom smislu strahovit napredak. Sjetite se nekadanje Andaluzije ili muslimanske panije. Vi znate da je tamo bila grandiozna duhovna kultura, do te mjere raskona da je ona i danas, i bit æe jo zadugo, predmet kulturolokog propitivanja, kako ljudi u islamu, tako i onih koji dolaze iz drugih kulturnih, civilizacijskih i religijskih krugova. Jedino je na svom izvoritu islam ostao, na neki naèin, zakovan. Kad sam rekao da je problem u tom mentalitetu, ja æu to ilustrirati jednom èinjenicom. Naime, u prvim razdobljima muslimanskog miljenja postojao je veliki strah od toga da li da se uopæe tumaèi kur'anski tekst ili Poslanikov hadis, ili da se ne tumaèi. Jedan nevjerovatan, gotovo nerazumljiv strah je bio prisutan i ljudi obièno u prvom, pa i u drugom stoljeæu nisu htjeli o tome da razmiljaju, veæ su taj duhovni pothvat Kur'ana i hadisa prenosili onakvima kakvi jesu. Tek prva miljenja, prva novija tumaèenja tradicije u islamu krenut æe u nekim drugim geografskim prostorima, ali ne na tlu Saudijske Arabije. To je i danas, na neki naèin, ostalo tako, taj, da kaemo, sindrom. Jedan, ne mogu reæi uroðeni strah, ali strah koji nije nikada de facto prevladan nekako je na tim prostorima i danas ostao da vlada. I danas jedan takav fenomen kao to je vehabizam radije pristaje uz èinjenicu - dajte da èuvamo izvore ne pokuavajuæi da ih na bilo koji naèin tumaèimo, ne pokuavajuæi da temelje poruke izvuèemo iz izvora i da ih uèitamo u ovo vrijeme. Moete li neko razdoblje povijesti èuvati za sva vremena? A intencija je, zapravo, ta. Bog nije diktator HAFIZOVIÆ: Naravno da nisam, s obzirom na ono to ja mislim da bi islamska drava trebala biti. Ono to se danas u stanovitom smislu tu i tamo u islamskom svijetu pokuava zvati islamskom dravom gotovo da nije ni embrio onoga to islamska drava treba da bude. Mislim da se islamska drava ne moe realizirati a da se prethodno ne odmisli jedna strategija kako i u kom smislu ta islamska drava treba da se utemelji, kako da se razvija i kako da se dovri u nekoj svojoj sadrini. DANI: Prihvatate li egzistenciju onih ideja u Bosni koje su s onu stranu Boga, koje hoæe da kau: Bog je mrtav? HAFIZOVIÆ: U svakom suèaju da, zato da ne. Svaki èovjek ima neto to se zove njegovo osobno ljudsko dostojanstvo, njegova sloboda, korpus njegovih pojedinaènih graðanskih prava, prava za koje se svako zalae, prava bez kojih neæe biti demokracije, za koju jo ne znamo ta je, ali, vjerovatno, i demokracija na neki naèin moe biti sinonim za ono to danas zovemo nekom idealnom dravom u kojoj æe cijeli ljudski rod biti sretan, ne samo muslimani ili samo kræani, veæ cijeli ljudski rod. DANI: To mi lièi na savrenstvo, a ja svako savrenstvo doivljavam kao izgledni, pa èak i izvjesni totalitarizam. HAFIZOVIÆ: Iz ove nae svakidanje perspektive to tako jeste. Za Boga se kae da je savren, ali Bog ipak nije diktator, nije apsolutista. Moda ja na to suvie romantièarski gledam kao teolog, na osobit naèin ljubeæi Boga ne mogu da mu vidim mahane. Ako je Bog pojam savrenstva onda znaèi da u njemu ne stanuje bilo koja vrsta jednoumlja. Pa i Poslanik je rekao da je razlièitost u miljenju milost. DANI: Neke muslimanske nacije, ako pogledamo njihove politièke sisteme, izbacili su iz svoje prakse taj Poslanikov hadis. HAFIZOVIÆ: Nisu svi. Neki su ga zaboravili. Neki za raèun jedinstva, ali to je klasièno jednoumlje na koje bi se sigurno i Poslanik stresao. Za raèun toga jednoumlja su ga zaboravili, ali hoæu reæi da taj Poslanikov hadis koji je naprosto aksiom, u toj jednoj idealnoj dravi kojom bi ravnalo savrenstvo, ne bi izgubio na snazi. Taj aksiom ne bi bio nepoeljan, naprotiv, on vie ne bi bio aksiom u teoretskom smislu rijeèi, to bi veæ bio aksiom koji bi bio pretoèen u neku vrstu aktivnog, egzistencijalnog ethosa. Ta razlièitost u miljenju bi bila jedna snaga zahvaljujuæi kojoj bismo mi uopæe egzistirali kao savreni. Odavde, sa ove vremenske distance, iz ove svekolike nae nesavrenosti, uopæe je taj ideal teko pojmiti. Vjetièije
jaje HAFIZOVIÆ: Dananja politièka zbilja i kod nas u Bosni i drugdje nije osloboðena sindroma instrumentalizacije, pa se tako i vjera instrumentalizira u politièke svrhe. U Bosni je to prisutno na jedan intenzivniji naèin, svi je upranjavaju, ne samo SDA. SDS je, na kraju, Boga proglasio Srbinom, do te mjere je dakle taj sindrom instrumentalizacije otiao. Sve politièke stranke, osobito one koje imaju najvie politièke moæi, a to su vladajuæe stranke, taj fenomen upranjavaju onako kako im se doputa. Ja mislim da ta pojava inaèe nije dobra. U vie navrata sam govorio da æe politièari i teolozi, kao i cijeli narod s kojim rade, svaki u svojoj domeni, biti sretniji ako tog sindroma instrumentalizacije bude to manje. Dovoljno je druge nesreæe da bismo na taj naèin pokuavali da uspostavimo tu vrstu svadbenog veza koji nikad neæe donijeti dobroga potomka. Ni u fizièkom ni u duhovnom smislu. Ja tu obièno upotrebljavam jednu metaforu, kaem iz tog veza se obièno zametne vjetièije jaje, a to jaje nikad ne prijeðe u fazu embrija i nikad ne zavri sa konkretnim ljudskim oblièjem nego prije vremena provali u svijet. Mislim da smo mi to u dobroj mjeri mogli vidjeti ili osjetiti. Naravno, to uvijek moe biti puno gore i tragiènije ukoliko se ustraje na takvoj vezi. Ja mislim da bilo koja politièka stranka, danas je to SDA, sutra to moe biti neka druga bonjaèka stranka, moe i bolje i punoljetnije i savrenije funkcionirati, a da se toliko ne vezuje za jednu, recimo, vjersku zajednicu, ili obratno. Pa ne treba, valjda, nijednoj vjerskoj zajednici dodatni legitimitet mimo onoga kojeg joj Bog daje! Ne treba, valjda, taj legitimitet traiti kod politièara, u politièkoj partiji. DANI: Ali, ja bih rekao da je vladajuæa bonjaèka politièka stranka u dobroj mjeri instrumentalizirala islam u najbjednijem politièkom smislu. Vi ste ne jednom kazali da je danas problem u Bosni taj to se teolozi bave politikom, a politièari vjerom, to je SDA i potvrdila izbornim sloganom - "u svojoj vjeri, na svojoj zemlji". HAFIZOVIÆ: Da. Naravno, ja se tog stava ne odrièem. Ja i dalje tako mislim. Jo uvijek traje vrijeme konfuzije, jo uvijek ovdje stvari nisu na mnogim razinama rijeene, na kljuènim razinama nisu bistre, jo uvijek vlada vrijeme neke smuenosti. Jo se ovdje ne nazire jedna sretnija perspektiva unutar koje bi se mogao desiti izlazak iz ove totalne krize u kojoj se mi nalazimo. Istina, to o èemu pitate je manir, moda jo uvijek u manjoj mjeri, ali to je jo uvijek manir kod naih vjerskih dostojanstvenika i politièara. Politièari, valjda u nedostatku nekih konstruktivnijih politièkih vizija, radije pribjegavaju nekim vrijednostima koje vie pripadaju polju religije. Onda se takvim vrijednostima razmahuju, a teolozi, da li iz razloga svog viegodinjeg odsustvovanja iz javnog ivota ili iz nekih drugih razloga, na kraju, zato ne reæi i to, moda i iz razloga neposjedovanja neke autentiènije teoloke vizure, radije pribjegavaju razmahivanju onih vrijednosti koje vie pripadaju polju politièkog. To je gotovo jedan univerzalni obrazac i univerzalni manir koji vai za politièare i vjerske dostojanstvenike ma iz koje politièke strukture i religijske forme dolazili. Kod Bonjaka se to, u nekoj mjeri, malo vie koristi negoli kod drugih. Ja, naravno, kad kazujem takve reèenice, govorim to iz razloga to mislim da bi bilo vrijeme da se prestane s tim, pa da svako poène raditi to za ta je pozvan da radi. Dakle, kada govore kardinal Puljiæ ili reis Ceriæ ili neko treæi, onda bi to to govore najprije trebalo biti utemeljeno na primarnim religijskim vrelima. DANI: Da li SDA ima utjecaja na Islamski fakultet? HAFIZOVIÆ: Vjerovatno da ima. Islamski fakultet ipak je jedna strateka obrazovna institucija u bonjaèkom narodu i nije nevano kako ta ustanova funkcionira. Vjerujem da SDA nije indiferentna, nije im svejedno kako funkcionira taj fakultet, ko tamo i ta radi. E, sad, da li je taj utjecaj izravan ili neizravan, s obzirom na najnoviji ustav Islamske zajednice koji je otprilike stvoren tako da Fakultet islamskih nauka vie ne prepoznajete kao autonomnu ustanovu, to je pravo pitanje. Nekad je fakultet imao autonomiju, sada je nema ni u jednom procentu. On je pod totalnom jurisdikcijom Rijaseta Islamske zajednice... DANI: A Rijaset pod totalnom jurisdikcijom SDA... HAFIZOVIÆ: E, sad, odnos izmeðu Rijaseta i ove najmasovnije politièke partije Bonjaka je takav kakav jeste. To svako moe vidjeti i ne moe se poreæi da utjecaj ne postoji. Da li je on izravan ili neizravan, to je stvar procjene. Rudi i kazna za
grijeh HAFIZOVIÆ: Da. Èitao sam Djecu ponoæi i, naravno, ne znam kako bi èovjek odolio da ne proèita i njegove Satanske stihove koji su izazvali buru na svjetskoj razini. DANI: Kakav je Va stav o ovom piscu, njegovom djelu i, naravno, ubistvenoj fetvi ajatolaha Homeinija? HAFIZOVIÆ: Salman Rudi je, moda, u neku ruku, zaista jedna tragièna figura, jedna tragièna muslimanska osoba koja je uradila to to je uradila. ao mi je. On je musliman, bilo istinski musliman ili musliman samo imenom. To, naravno, nije stvar moje procjene niti bilo koga drugoga. To je stvar izmeðu njega i Boga. Bog najbolje zna u kojoj mjeri je on musliman. Nije mi ao to je napisao jedno takvo tivo kao to su Djeca ponoæi ili neka druga djela, ali mi je ao to u takvom jednom tivu kao to su Satanski stihovi kritiku nije upravio na svakidanju muslimansku praksu, jer u domenu misleæe tradicije islama ne postoji nita to se ne moe kritizirati. U toj sferi ne postoji nita sveto da se moe kazati to je tako i to ne smije trpjeti nikakve kritike. Meðutim, Salman Rudi je ipak pokuao da kritizira temeljni duhovni autoritet islamske vjere, poslanika Muhammeda a.s. koji nije obièan èovjek, to je èovjek u kome je fokusiran jedan osebujan boanski fluid, to je osoba koja je rasla u okrilju boanske volje, kako se to kae u tom naem teolokom vokabularu. Dakle, Rudi je kao musliman dotakao ono to je najsvetije i to ipak izmièe kritici. Jer, pazite, vi moete recimo kritizirati Muhammeda kao sina Abdullahova, ali kritizirati ga kao Poslanika Bojeg, kritizirati ga u tom identitetu, znaèi kritizirati Boga samoga. Dakle, kritizirati neto to je nadnaravno, neto to izmièe svakoj vrsti ljudske prinadlenosti. Da je Rudi sluèajno kræanin, pa da je o Poslaniku napisao to to je napisao, to ne bi bilo ni prvi ni posljednji put. Na Zapadu je punih est vijekova pisana literatura koja je dolazila iz pera najviih crkvenih velikodostojnika u kojoj su se na krajnje bezobziran naèin vrijeðale sve temeljne vrijednosti islama, svi duhovni autoriteti muslimana. Naravno, nikad nikome u muslimanskome svijetu nije palo na pamet da izda tu vrstu fetve. Neko ju je mogao izdati, ali ta vrsta fetve ne bi bila obavezujuæa, jer se takva fetva moe provesti samo nad nekim ko je musliman, jer musliman nema pravo da vrijeða svoje svetosti, a da nekanjeno proðe. Prema erijatskim propisima musliman mora podnijeti kaznu za svoj grijeh. Nemusliman moe i goru uvredu da iznese, ali vi nematu tu snagu da protiv nemuslimana iznesete jedan takav edikt kakav je ova fetva. DANI: Ali, otkuda pravo ajatolahu Homeiniju da "odapne strijelu"? HAFIZOVIÆ: Druga je stvar ima li Homeini legitimitet da to uradi ili ne. To je sasvim druga situacija. Rudi kao musliman tu vrstu kritike apriorno ne moe da razvija, on moe da kritizira npr. ashabe, moe da kritizira razne autore u muslimanskome svijetu, moe da kae - ovaj teolog Objavu nije ba najbolje promislio ili nije na najbolji naèin profilirao osobu Poslanika, dakle, za sve ono to je plod ljudskoga miljenja - otvoreni smo za svaku moguæu vrstu kritike - ali, to se tièe onoga nadnaravnoga u islamu, musliman tu prema erijatskom zakonu ne moe da izrièe kritiku. Moe je izreæi, ali onda zaista mora biti kanjen. Druga je stvar da se treba postaviti pitanje autoriteta koji treba da izrekne fetvu. Je li to Homeini koji je u Rudijevom sluèaju to i bio ili je to trebao biti neko drugi, e, to je do muslimanske uleme, oni tu moraju dati neki relevantan odgovor. S druge strane, Homeini je objavio fetvu koja na kraju nije ni provedena. DANI: Da, ali je èovjek ivi kao ukleti pas... HAFIZOVIÆ: To je sve nepovoljno, ali imate jednu drugu situaciju koja opet ilustrira krajnju netolerantnost. U kræanstvu vam ne smije pasti na pamet da kritizirate biblijski tekst, da kritizirate crkvenu predaju ili crkveno uèenje, dakle kljuèna vrela kræanstva. Meðutim, ta se tamo deava? Imate, recimo, sluèaj Leonarda Boffa (latinoamerièki teolog osloboðenja koji se zalagao za socijalno-revolucionarnu ulogu Crkve, op. a.) koji èak nije ni kritizirao Crkvu, a osuðen je na godinu dana utnje, pa je morao iæi Papi da poloi raèun za svoju misao koja je, uz to, konstruktivna. To je bio pokuaj da se u jednome vremenu na nov naèin osvijetli i objasni jedan biblijski tekst. To je za svaku pohvalu. Drugo, imate sluèaj Bonhoffera koji je zagovarao tzv. areligiozno kræanstvo. Nije Boga htio izgurati iz drutva, on je samo elio da napravi neki sretan spoj izmeðu onoga to je Augustin zvao bojom dravom i onoga to Hervay Cox zove sekularnim gradom i sekularnom dravom. Htio je da to pomiri. Samo zato to je tu vrstu sinteze pokuao praviti, to je pokuao da promièe jedan novi teoloki profil u smislu teologije areligioznog kræanstva, on je odrobijao 20 godina zatvora i tu su, naravno, crkven krugovi kumovali da on dobije takvu kaznu. Sve do Hansa Kinga, to je najnoviji sluèaj, koji je jednom blagom kritikom pokuavao da iznova vrednuje cijelu kræansku povijest, i vrednujuæi je, on, naravno, nije mogao mimoiæi Crkvu kao temeljnu instituciju. Crkvenom uèiteljstvu se uèinilo da je on sebi malo previe slobode dopustio i oni su ga anatemirali, makar je na drugom vatikanskom koncilu donesena odluka da vie nema anatema i iskljuèenja. DANI: Sve je to prokleto taèno, ali Salman Rudi nije teolog, veæ pisac koji ne mora robovati nikakvom autoritetu... HAFIZOVIÆ: Èovjek je pisac, njemu niko nije zabranjivao da pie. Ali, on je kao musliman, pa èak samo i u naèelnom smislu, posegnuo za neèim za èim nije smio. Ne zato to se to Homeiniju ne sviða, nego zato to erijatski zakon to ne doputa. Imate kur'ansko pravilo - nema prisile u vjeri - ali, kad se neko veæ naðe u svojoj vjeri, sasvim dobrovoljno, bez nagovora, tad on snosi potpune konsekvence za svaku vrstu uvrede koju uputi na raèun temeljnih duhovnih autoriteta. Kur'an je Boji dar, to je rijeè Boja. Poslanik, profiliran snagom takve rijeèi, na neki naèin je Boja svojta. Postoji neto to pripada nebu. Mogu li ja, imam li ja to pravo kritizirati? A imam tako jedno iroko polje da kritiziram, toliko predsjednika drava, naprimjer. Kamo sreæe da je Salman Rudi napisao jedno djelo u kome je mogao da iskarikira sve vladare u muslimanskom svijetu. To bi puno vie koristilo muslimanima. Ovako, uvrijedio je sve muslimane. Nije uvrijedio Poslanika. Moe li se glasonoa rijeèi Boje uvrijediti, moe li se Boga uvrijediti? Ne moe, èinjenica je da se uvrede uvijek nama vraæaju u lice. Druga je stvar ko je fetvu trebao donijeti. O tome treba diskutirati. Intervju s Rudijem HAFIZOVIÆ: Kako da ne. Bih u svakom sluèaju, potpuno svjestan odgovornosti, jer sa njim se moe razgovarati i o mnogim drugim stvarima, moemo razgovarati i o Satanskim stihovima, moemo razgovarati... bilo bi zanimljivo ako bi on bio do te mjere otvoren da nam kae kakvi su motivi njega vodili kod pisanja romana. Moda bi i bio neki red èovjeka sasluati na miru - ta su to bili temeljni poticaji, ta su bili temeljni motivi da on napie jedno takvo tivo. Na kraju krajeva, on je izjavljivao da zapravo se nepravedno optuuje za neto to nije uradio. Ovamo mu je kritika priricala to da je on uvrijedio Poslanika, a on je tvrdio da mu to uopæe nije bila namjera. Hiljadu i jedan razlog da se s èovjekom nakon sve te bure na miru porazgovara i ako èak i jest uèinio to to kritika misli da jest, da bude otvoren i kae ta su bili njegovi motivi, ta ga je na to navelo. DANI: Moda Vam jednoga dana ja ponudim intervju sa Rudijem? HAFIZOVIÆ: Ja to ne bih odbio. DANI: Hvala Vam lijepo, uivao sam u razgovoru. HAFIZOVIÆ: Hvala i vama. |