Prvi
bosanski kardinal godinama je bio miljenik domaæe javnosti. Prepoznat
je kao jedan od najpostojanijih ekumenskih èuvara bosanske dravnosti.
A onda je, pred prve poslijeratne izbore, zabranivi sveæenicima
politièki angaman, demonstrirao, ma kako to paradoksalno
izgledalo, svoju jasnu prohadezeovsku politièku poziciju. Na
njoj on ustrajava do danas. To je postalo kristalno jasno nakon nedavnog
zasjedanja Hrvatskog narodnog vijeæa u Sarajevu. Na tom skupu
bosanskih Hrvata kardinalu od Bosne postavljeno je pitanje famoznog
poèiteljskog kria: ne bi li upravo njegova zadaæa
bila otiæi tamo i svojim ga rukama skinuti? Kri je jo
uvijek tamo
|
Pie:
Ivan LOVRENOVIC
|
VRH KATOLIÈKE
CRKVE U BOSNI I Upravo se tako nedavno ponovo oèitovao kardinal Puljiæ u jednom zanimljivom saopæenju, to ga je objavila sarajevska tampa. U njemu iz kardinalova ureda obavjetavaju javnost o tomu da je uzoriti gospodin primio predsjednika Hrvatskoga narodnog vijeæa dr. Ivu Komiæa sa suradnicima, te da su razgovoru prisustvovali dr. Pero Sudar, pomoæni biskup, fra Petar Anðeloviæ, provincijal, i dr. Franjo Topiæ, predsjednik HKD-a Napredak. A razgovaralo se, kae saopæenje, "o netom odranom Saboru Hrvata Bosne i Hercegovine, o novom ustrojstvu HNV-a i o sadanjoj situaciji u BiH". Iz èudnovato aluzivno sroèenog teksta moglo se odmah nazreti - kasnije su informacije to dodatno potvrdile - da je cijeli ovaj susret kardinalu imao posluiti za neku vrstu pravdanja i naknadne afirmacije vlastite uloge u nekim prolim vanim zbivanjima, za relativizaciju uèinka HNV-a u njima, kao i za optuivanje "nekih novinara" za "jednostrano tumaèenje i spekuliranja oko stava kardinala Puljiæa" prema posljednjem zasjedanju Sabora i HNV-a. I sam spadam meðu te "neke novinare". (Vidi: Pobuna sveæenstva, Feral Tribune, 16.2.1998.). U povodu pisma to ga Puljiæ uputio HNV-u, u kojem se izrièito zabranjuje sveæenicima da se politièki angairaju, potrudio sam se objasniti kako se on na taj restriktivni naèin uznemiri i posegne za zabranama samo onda kad se ukae moguænost da se neki sveæenik politièki angaira tako da to pomrsi raèune HDZ-u. Od 1991. do danas to je tako notorno i do dosade evidentno, da se, izgleda, samo Vinku Puljiæu èini kako se to ne vidi! To je sve. Sastavljaè saopæenja trebao bi se, moda preventivno!, baviti tim i takvim kardinalovim pismima i istupima, a ne novinarskim tekstovima. Kad èovjek ne bi imao preèeg posla i vanijih tema, bilo bi zanimljivo pitati HNV-ove sudionike sastanka kod kardinala slau li se oni s interpretacijom razgovora iznesenom u saopæenju, pa ako se slau, kako je moguæe da vlastitu ulogu odjedanput vide tako neznatnom i malom, kako je opisano u saopæenju, a ako se pak ne slau, zato ne korigiraju javno to sa èime se ne slau. Toliko o tomu. ta
Puljiæ kritizira? Kritièka svijest i savjest u drutvu - zar ba tako i zar ba sve to? Ovako se ozbiljne rijeèi ne izgovaraju i ovako teke obaveze ne preuzimaju olako. Da bi se moglo uopæe pomisliti na sebe u ulozi kritièke svijesti i savjesti - mora se prije svega imati sposobnost i kulturu autokritiènosti. Katolièka crkva uopæe, ona u Hrvata posebno, a bosanska i pogotovo, s tom sposobnoæu i s tom kulturom stoje veoma jadno. O tradiciji autokritiènosti da se i ne govori. Ta, gdje li je rodno mjesto tipskoga autoritatizma i smijene dogme o nepogreivosti! Roma locuta, causa finita! Papa i Vatikan tek zapoèinju s nekom novom praksom, veoma oprezno i dozirano. U Hrvatskoj jedna èedna, ali neuobièajeno jasna Bozaniæeva moralnodrutvena figura, ona o "grijehu struktura", kadra je gore od ikakvoga krvnoga, drutvenoga, financijskoga kriminala potresti "Crkvu u Hrvata"! to tek reæi za Crkvu u Bosni? Ne samo da nije dozrela ni do prvoga, najnieg stupnja autokritiènosti, nego ba naprotiv, kritiku svojih postupaka proglaava neprijateljstvom i znakom mrnje, a na usta svojih prvih ljudi vie puta javno je deklarirala stav da nije vrijeme kritizirati "svoje", jer to oni "drugi" mogu uzeti kao slabost ili zloupotrijebiti! Tako, kad se pokua preciznije utvrditi to je do sada bilo predmetom demonstracije Puljiæeve "kritièke svijesti i savjesti", ispada da su to, zapravo, samo islam, muslimani, "opasnost od islamizacije", kako on voli reæi, i nita i nitko drugi. Problem je jednostavan i jednostavno nerjeiv. Da, ima mnogo razloga da se kritièki govori i upozorava na nedemokratske, sutinski nebosanske pa i protubosanske (zato i protuhrvatske) elemente u politici SDA i dijela bonjaèkih politièara. Ali nikakva smisla, a bogme ni efekta nema ako se to radi s pozicije nesposobnosti za jednako principijelnu i glasnu kritiku "svojih". A pogotovo je smijeno i promaeno kada Puljiæ, kao èovjek vjere, zapravo i ne govori o stvarnim politièkim opasnostima to dolaze od dijela bonjaèke nomenklature, nego o "islamizaciji" kao problemu. Ako je to uopæe smislena upotreba termina, on moe znaèiti samo jaèanje vjere, vjerskoga pripadanja, prakticiranja vjere. Kakvu opasnost ili odbojnost u tomu moe vidjeti èovjek vjere, makar i druge, ili upravo zato to je druge vjere? Smije li on, posve principijelno, o tomu misliti i govoriti kao o opasnosti? utnja
sarajevskog Kaptola Kada, pak, Vinku Puljiæu njemaèka tampa spoèitne nacionalistièke sklonosti i istupe, ili kad se proèuje da mu to isto pripisuje Madeleine Albright u svojim skoranjim vatikanskim susretima, onda u sarajevskom Kaptolu nitko nema toliko kritièke svijesti i savjesti da to bar tehnièki, bar hipotetièki uzme u razmatranje, ako veæ ne i na znanje, nego se te opaske indignirano odbijaju. Valjda i oni svi "mrze Crkvu i uivaju u njezinu blaæenju". Liberali, masoni, truli zapadnjaci i prerueni ljevièari!... - i tako stoljeæima. Brinuti se za opæe moralne vrednote svojih vjernika - jo jedna glavobolna problematièna floskula iz Puljiæevih repertoara, a u najtjenjoj vezi s prethodnom. Bilo bi vrlo potrebno vidjeti prethodnu eksplikaciju: to to kardinal zapravo razumije, sasvim konkretno i taksativno, pod opæim moralnim vrednotama? Jer, i minuli rat, ali isto tako i godine nakon njega, nita ne pokazuju u ogoljelijemu obliku od opæe deformacije moralnih vrednota, kako Puljiæevih tako i svaèijih drugih, vjernika i nevjernika jednako. Ne znam moe li se ikako drukèije brinuti za opæe moralne vrednote svojih vjernika, nego jasnim, upornim, dosljednim, nepotkupljivim, pa i nemilosrdnim ukazivanjem na greku i grijeh. A toga je u Puljiæevih vjernika (po cijeloj vertikali - od najobiènijih do visoko rangiranih, o, osobito ovih potonjih) bilo i ima toliko da bi tu bilo posla napretek, dan i noæ. Na posljednjemu zasjedanju HNV-a, koje Vinka Puljiæa toliko ulja (iako, uzgred reèeno, nije donijelo nikakvu realnu opasnost za postojeæu hrvatsku politiku u Bosni), sasvim simbolièno i retorièno bilo je ba kardinalu postavljeno pitanje famoznoga poèiteljskoga kria: ne bi li upravo njegova zadaæa bila otiæi tamo i svojim ga rukama skinuti? Takva su pitanja, naravno, enervantna i dosadna, i nitko ih ne voli. Ali, nije li takva sama priroda moralnih zahtjeva? Onaj tko kao vrhovni princip djelovanja proklamira moralne vrednote, nema pravo odmahivati rukom na njih kao na pretjeranosti i moralna cjepidlaèenja i zanovijetanja. A ako se uporno o njih ogluuje, ili ih relativizira, kako je to Vinko Puljiæ redovito radio u vezi s najgorim stvarima koje su se dogaðale meðu njegovim vjernicima (zatiranje tuðe vjerske batine i svetinja, progoni, ubijanje i ulogorivanje ljudi druge vjere), onda gubi moralnu vjerodostojnost. To naprosto drukèije ne moe biti. Fiktivni ili stvarni "mrzitelji" Crkve s time nemaju nita. Trivijalni
interes Jer, stvari stoje ovako: tko na izborima u rujnu ove godine dobije vlast u Bosni i Hercegovini, uniæi æe s njome u treæi milenij, jer æe imati pune èetiri godine. S obzirom na aktualnu politièku ponudu i potranju u ovoj zemlji, to zvuèi zastraujuæe. Izgleda, naime, da su sve manje anse da postojeæa etnokonfesionalna politièka shema, potpuno nesposobna da zemlju povuèe u bilo kakav razvoj i napredak, bude zamijenjena nekom drugom - modernijom, efikasnijom, univerzalnijom. Nisu vladajuæe etno-partije bogzna kako jake i politièki konkurentne: naprotiv, one su bez ikakve vizije i programa, mrtve i nepokretne, a odravaju se samo na èvrstoj uzajamnosti straha i trivijalnoga interesa, te preutne konjunkture politièkih i vjerskih establishmenata, dok zemlja sve dublje tone u socijalni i civilizacijski mrak. Ali, prava alternativna energija, htjenje, znanje i volja - kao da se i ne naziru. (Feral Tribune) |